Förändrar lärandet på djupet i Torslanda
2014 år förändrades världen för den lilla skolan, belägen i lantliga idyllen Torslanda utanför Göteborg. Då blev Björlandagården en del av ett internationellt treårigt forskningsprojekt med fokus på entreprenöriellt lärande. Nyligen presenterades resultaten och klart stod att både motivation och djupinlärning ökat markant hos eleverna.
När skolarbetet blir på riktigt stärks inte bara motivationen utan även ämneskunskaperna. Utöver detta tränas elevernas förmågor inom andra områden, som kommunikativt och socialt samspel, att våga misslyckas och hålla ut, att fortsätta när det tar emot. Eleverna når parallellt med kunskapsinhämtningen också en personlig mognad och och självinsikt. Det är just detta som gör det värdeskapande lärandet unikt och ibland utmanande – för både lärare och elever.
-När vi först gick in i projektet tog det ett tag att förstå vad ett värdeskapande lärande innebär, att det inte är ett slutgiltigt mål utan en ständigt pågående process. Som lärare har utvecklat ett nytt förhållningssätt. Vi rört oss ifrån behovet av att ha koll på allt när vi startar, till att hålla processen levande och ständigt ställa frågan om vem som kan finna värde i det vi arbetar med. Tidigare var vi i mål innan vi ens började arbeta med våra elever. Nu sker en helt annan samverkan där vi utvecklar tillsammans. Att alla hittar sin roll och vara den du är. Det möjliggör ett lärande utifrån varje elevs behov och nivå delger Ulrica Skålberg och kollegan Lina Gustavsson när vi ses i ett av klassrummen på Björlandagården. Terminen går mot sitt slut, lov och efterlängtad ledighet hägrar.
När eleverna lär för att kunna använda kunskapen utanför skolan i andra sammanhang på andra arenor och skapar värde för människor utanför skolan händer också något annat. Sammanhållning i elevgruppen växer sig starkare menar Lina. Ännu en effekt som blivit tydlig med tiden är ett ökat föräldraengagemang. Elevernas värdeskapande ger ringar på vattnet som påverkar utvecklingen i och utanför skolan mycket positivt, fyller Ulrica i.
Lärarna på Björlandagården blir allt säkrare i sitt arbete och är övertygade om att metoden värdeskapande är en viktig väg att gå för att utveckla skolan och lärandet. Något som gör deras arbete ännu mer intressant och adderat värde är edtech-lösningen LoopMe. Genom LoopMe kan de ta del av direkteffekter av det värdeskapande arbetssättet – i realtid.
-Den absolut bästa effekten med LoopMe är verkligen att ALLA elevers röster blir hörda. Vi kan under pågående arbete ta del av reflektioner, känslor, lärande, analyser, åsiker och kunskaper genom att eleverna använder verktyget för att sätta ord på vad de upplever och den process som pågår, både i och omkring lärandet. Uppstår det meningsskiljaktigheter eller en konflikt ventileras detta direkt i verktyget och vi som lärare har då möjlighet att gå in och stötta där det behövs. Vi kan även på så sätt lyfta in angelägna diskussionsområden och ämnen som vi kanske inte planerat från början men som eleverna uttrycker behov kring berättar Ulrica entusiastiskt.
-I stimmiga klassrumsmiljöer och större grupper landet vara så att inte alla kommer till tals. Alla vågar inte tala inför grupp, en annan faktor är tiden. En del elever vill inte göra anspråk på lärarens tid inför andra. Då blir LoopMe en fantastisk kanal som möjliggör ett utrymme att kommunicera med en mottagare. Eleverna vårdar verkligen den här kanalen, de värnar om den och upplever verkligen att LoopMe tillför ett värde. De tar arbetssättet på mycket stort allvar och visar stor respekt för den här möjligheten. Många skriver av sig frustration och reflekterar kring mycket mer än endast kunskapsstoff. Eleverna stärker sig själva genom att de känner att de äger sättet att kommunicera, diskuterar Ulrica och Lina vidare.
Något som är oerhört viktigt för allt arbete som handlar om lärande och särskilt inom skolan är goda relationer. Det är ytterligare en aspekt som synliggörs i LoopMe berättar de.
-Fungerande relationer där vi känner oss bekräftade är grunden för trygghet. För att kunna fokusera på lärande behöver vi känna oss accepterade och trygga i miljön där detta ska ske. Våra elever har kommit in väldigt väl i processen och gjort loopandet till en vana. Vi uppmuntrar dem att reflektera kring kamratskap, relationer, undervisning och lektionsinnehåll bland annat. På så sätt kan vi verkligen fånga upp frustration av olika slag och på olika nivåer. Vi får input i realtid och kan sätta in snabba åtgärder, ibland direkt där och då. Hade vi inte arbetat med LoopMe hade det kunnat gå år utan att vi upptäckt konflikter exempelvis.
När lärare och ledning har möjlighet att snabbt ta del av den data eleverna producerar och agera så att det når ut till eleverna ser Ulrika och hennes kollegor att förtroende och tillit växer sig starkt. Det blir också lättare att genomföra förändringar när något inte fungerar.
-Eleverna tar ett större egenansvar för att aktivt påverka och förändra, när de har en kommunikationskanal till oss som fungerar reflekterar Lina.
Ulrika betonar vikten av att eleverna känner igen sig i den digitala miljön och gränssnittet;
-Det är ytterligare en faktor som gör att LoopMe fungerar så bra i skolan. Verktyget ser inte ut som ett ordbehandlingsprogram utan snarare som en informell chattfunktion. Det har stor betydelse för att eleven ska våga och känna sig trygg med att delge sina innersta reflektioner till läraren. Den här typen av upplevd informell kanal till läraren ger oss så mycket mer kunskap om varje elev. Det har förändrat oerhört mycket för oss och verkligen gett oss en helt ny grund att bygga lärande och skola kring.
VARFÖR VÄRDESKAPANDE:
- När skolarbetet blir på riktigt och får verkliga mottagare ökar motivationen och ämneskunskaperna fördjupas.
- Elever och lärare utvecklas i samverkan med en dynamisk verklighet.
- Lärandeprocessen och kunskaperna hålls levande.
- Eleverna blir mer självständiga
- Elevernas självförtroende stärks och det leder till färre konflikter i klasserna. Sammantaget bidrar detta till att eleverna presterar bättre i skolan.
VARFÖR LOOPME:
- Snabb återkoppling av formativ karaktär, vi utvecklas tillsammans och gör varandra bättre.
- Demokratiutveckling och inflytande, varje individ gör sin röst hörd.
- En elevvänlig arena där lektionstiden och fysisk organisation inte är avgörande för att komma till tals.
- Lyssnandet hamnar i centrum, vi har möjlighet att fånga upp allt och alla.
- Utvecklar en positiv attityd och inställning, tar sig an nya influenser och utmaningar. Allt går!