Så når vi längre i utvecklingsarbetet
”Hur skapar vi riktigt bra insatser som gör skillnad i lärares och elevers vardag?”
”Vad skulle bli möjligt om all personal får både individuell coachning av experter digitalt samtidigt som vi stärker det kollegiala lärandet på plats?”
Detta var några av de frågeställningar som rektorerna Anna Källåker och Karolina Karlsson på Albäcksskolan i Hultsfred ställde sig när de ville ta nya grepp kring skolans kompetensutvecklingsinsatser. Hösten 2019 inledde Albäcksskolan därför en utvecklingsinsats med fokus på Kooperativt Lärande tillsammans med Niclas Fohlin och Jennie Wilson. Resultaten lät inte vänta på sig!
Idag har skolan flerårig erfarenhet av att tillämpa en ny forskningsmetodik för att säkerställa utvecklingen av det kooperativa lärandet i elevgrupperna.
I denna videoinspelning, från vårt webbinarium den 15 mars 2022, får vi träffa Anna och Karolina som berättar om sin skolans utvecklingsresa. Även Niclas Fohlin och Jennie Wilson – Sveriges absoluta experter på kooperativt lärande medverkar och bidrar med sina erfarenheter av att använda LoopMe i olika kompetensutvecklingsinsatser. Medverkande är även forskaren Martin Lackéus som beskriver den forskningsmetod som ligger till grund för att arbeta vetenskapligt med skolutveckling tillsammans med LoopMe.
Webbinariet har följande hålltider:
Del 1: Anna Källåker och Karolina Karlsson på Albäcksskolan berättar
Del 2: (ca 43 minuter in i videon), Jennie Wilson och Niclas Fohlin berättar
Del 3: (ca 1 h 14 min in i videon), Martin Lackéus beskriver forskningsmetoden ”Den vetenskapande skolan”
Vill du delta på nästa webbinairum?
LoopMe’s webinarier är en spännande möjlighet både för våra nuvarande och ev. blivande användare att inspireras och själv dela erfarenheter kring vetenskaplig skolutveckling. Bjud gärna med dina kollegor – ert deltagande är självklart helt kostnadsfritt!