”Alla med” i Sigtuna

Under två läsår drev Sigtuna kommun ett spännande utvecklingsprojekt i regi av Barn- och elevhälsan vid namn ”Alla med”. Projektet hade ekonomiskt stöd av Skolverket och var ett inkluderingsprojekt med avsikt att skapa en modell för att utbilda elevambassadörer på flera olika skolor i förebyggande syfte. Ambitionen var att elever själva skulle engageras i små, vardagliga artighetsuppdrag för att främja en bättre vi-känsla i sina klasser och skolan.

Då projektet var ett beteendebaserat värdegrundsprojekt med konkreta beteendeuppdrag varje vecka, använde projektledningen LoopMe för att kommunicera veckans uppdrag, samla elevfeedback och sedan föra statistik och dokumentation över projektet. Några exempel på uppdrag som testats hittills:

  • Se matpersonalen i ögonen o säg tack med ett leende
  • Säg hej till någon du normalt inte brukar heja på.
  • Få någon att säga tack till dig under rasten, i korridoren eller i klassen.
  • Få den som pratar minst vid lunchen att prata mer.
  • Få med så många som möjligt på en gemensam aktivitet.

Via LoopMe rapporterade eleverna om de har utfört uppdraget, skrev ner några meningar om det, angav en känsla och om de märkt av några effekter.

Till synes små saker – som att få någon som arbetar i skolrestaurangen att titta upp och le, att hålla upp dörren för tre personer på väg in i skolan eller att få den som pratar minst att bli mer delaktig – är viktiga brickor i ett större spel för att skapa en respektfull samarbetskultur på en skola.

Lärarnas tidning kom till en av skolorna i projektet och gjorde ett reportage. Läs det här.

Efter projektet som avslutades våren 2018, skrev John Steinberg och Åsa Sourander boken ”Värdegrundsarbete i praktiken”. Författarna varvar metodbeskrivning med råd, vägledning och exempel och vill inspirera andra att prova.

Du hittar boken här.

Om oss

Vi är ett litet hängivet team i Göteborg som brinner för människors lärande och utveckling med lång erfarenhet av innovativt utvecklingsarbete inom både företag och utbildning. I LoopMe har vi integrerat den senaste forskningen om lärande med skolans och arbetslivets praktik. Resultatet är ett lättanvänt verktyg där du på ett snabbt och precist sätt kan följa och fördjupa lärande och utveckling. Forskningen bakom LoopMe har genomförts vid Chalmers Tekniska Högskola och har framförallt varit inriktad mot att synliggöra orsak- och verkansamband i en lärprocess: Vad är det i en utbildnings- / utvecklingsinsats som är avgörande för att lärande och utveckling ska ske hos en större grupp människor på riktigt? LoopMe har även använts av forskare för att göra effektstudier av vilka effekter olika utbildningsinsatser har, läs mer här. Idag används LoopMe av många skolor, högskolor och företag runt om i världen.

Privacy Preference Center