Vi har nu fått ett första positivt delresultat av det gemensamma forsknings- och utvecklingsprojekt som vi driver tillsammans med Uddevalla kommun och Chalmers, där vi försöker utveckla nya metoder för att uppfylla skollagens krav på att utbildning ska vila på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet.
Skolinspektionen har granskat 30 slumpvis utvalda skolor i Sverige för att se om de använder sig av en vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet i sin undervisning. Sommarhemsskolan i Uddevalla var en av dessa skolor och klarade granskningen utan anmärkning, vilket endast 5 av 30 skolor gjorde.
Att Skolinspektionen gjort denna granskning tycker vi är glädjande och ger oss en signal om att vi är på rätt väg i vårt gemensamma projekt.
En erfarenhet vi dragit så här långt, är att ett IT-stöd (som t ex LoopMe) kan underlätta arbetet väsentligt. Flera skolor i Uddevalla har använt sig av olika innehållspaket i LoopMe som är utformade av pedagogikforskaren John Steinberg. Just den systematiska användningen av LoopMe verkar Skolinspektionen ha uppskattat.
Chalmers har även skapat en ny temawebbsida för att samla information om hur man arbetar med vetenskap och beprövad erfarenhet i skolan. Syftet med sidan är att underlätta skolors arbete inom området.
Länk till webbsidan.
Tidningen Bohuslänningen har även uppmärksammat granskningen och det arbete som lett fram till det positiva resultatet. Så här uttrycker sig skolans rektor i artikeln om hur de har använt LoopMe:
– Jag lyssnar av deras reflektioner och svarar med egna reflektioner tillbaka på individnivå. Det är en enorm vinst. Hur ofta skulle man kunna hinna med detta annars, och nu gör jag det en gång i veckan. Det är ett väldigt bra verktyg för lärarnas, all pedagogisk personals lärande, säger Marika Delvret.
Hela artikeln i Bohuslänningen hittar du här: