Ett helt unikt innehållspaket för elever på APL / lärlingspraktik med yrkesutgång Fastighetstekniker hittar du nu i LoopMe-biblioteket. Paketet är utformat i samverkan med fastighetstekniker från Keylogic AB, yrkeslärare på Lindholmens Tekniska gymnasium i Göteborg samt Fastighetsbranschens utbildningsnämnd.
Paketet för Fastighetstekniker är det senaste i raden av 15 yrkes- / företagsspecifika paket som utformats under hösten 2018 och våren 2019 av handledare och yrkeslärare i Västsverige. De har alla engagerats i arbetet genom ett utvecklingsprojekt som Västsvenska Handelskammaren initierat och driver. Inom projektet har anpassade paket hittills skapats för industrin, vården, restaurang, hotell, finsnickeri och fastighetsbranschen.
”Vi tänker oss att yrkesutbildningar runt om i Sverige ska kunna använda och inspireras av de befintliga paketen och kunna anpassa dem till sina behov. Vårt syfte med dessa paket är att underlätta och stärka kvaliteten inom yrkesutbildningen genom att översätta skolans styrdokument till ett mer verksamhetsnära språk som både handledare, elev och lärare förstår. Ytterligare ett syfte är att stärka arbetsgivarens roll vid utformningen av utbildningsplanerna. Till skillnad andra innehållspaket i LoopMe, som endast var baserade på läroplanen, vill vi låta arbetsgivare förtydliga sina krav och förväntningar på eleven och i samverkan med yrkeslärare komma överens om ett innehåll”, säger Anna Bellomi, projektledare på Västsvenska Handelskammaren.
Fastighetsbranschens utbildningsnämnd är först ut som branschföreträdare att medverka och kvalitetssäkra utformningen av ett innehållspaket i LoopMe. Carina Lundström, utvecklingsledare på FU, Fastighetsbranschens Utbildningsnämnd förklarar varför man har valt att engagera sig i detta arbete:
”APL är en viktig del i de gymnasiala utbildningarna och LoopMe är ett fantastkiskt verktyg för läraren, handledaren och eleven att på ett lustfyllt och kvalitetssäkrat sätt dokumentera APL-tiden. Verktyg som underlättar den administrativa insatsen för både handledare och lärare tror vi gynnar eleven och ger mer tid för elevens lärande på arbetsplatsen. Vi hoppas att verktyget ska bidra till fler APL-platser och att fler skolor väljer att satsa på att utbilda fastighetstekniker då det råder stor efterfrågan på den yrkesrollen i branschen.”
Carina förklarar vidare att man nu kommer sprida information om innehållspaketet visa sina kompetensråd – Fastighet som arrangeras i landets 21 län under hösten där utbildare inom fastighet på alla nivåer träffar fastighetsföretag för samverkan.
Västsvenska Handelskammaren fortsätter nu med sitt utvecklingsprojekt och har siktet inställt på att skapa innehållspaket för bageri, el och byggyrken under hösten 2019.