Beforskarutbildning - lär dig leda din organisations lärande via digital vetenskaplig metodik
Handledd utbildning med metodforskaren Martin Lackéus
Denna utbildning ger dig möjlighet att fördjupa dina kunskaper i den uppskattade och prisbeslönta forskningsmetoden Värdeskapande Vetenskapande (VV-metoden) – en väl beprövad metod för vetenskapligt lärande på arbetsplatsen som används på hundratals skolor, förskolor, högskolor och andra organisationer runt om i Sverige och internationellt. Metoden beskrivs i många olika forskningsartiklar samt i Martins bok ”Den vetenskapande läraren” utgiven av Studentlitteratur 2021.
Metoden bygger på tre steg:
- Designa uppdrag. Lärledaren (d.v.s du) formulerar en uppsättning handlingsorienterade uppdrag till sina kollegor, uppdrag som förhoppningsvis ska leda till att något av värde sker i deras vardag.
- Följ medarbetarnas lärande. Många medarbetare prövar uppdragen i sin vardag och reflekterar sedan i ett digitalt forskningsverktyg, skriftligt och individuellt på djupet via fritext och flervalsfrågor, kring utfall de sett. Medarbetarna får skriftlig feedback från lärledaren (d.v.s från dig).
- Analysera utfallet. Lärledaren (d.v.s du) sammanställer ett analysmaterial, som visar vilka handlingsorienterade uppdrag som fått vilka effekter samt varför så varit fallet. Materialet diskuteras sedan av alla medarbetare. Uppdragen revideras och processen börjar om.
Du får träna på att designa och genomföra beforskningsprojekt utifrån denna metodik, samt att handleda grupper av medarbetare på ett vetenskapligt robust sätt.
Innehåll
Hela utbildningen omfattar två separata kurser:
Kurs 1: Värdeskapande Vetenskapande (VV) – Kom igång (hösten 2025)
I denna första kurs kommer du få lära dig mer om grunderna i VV-metoden och få stöd i att göra en detaljerad och väldesignad planering för en tänkt beforskning. Du får stöd i att hitta ert syfte med att arbeta ”lagom”-vetenskapligt, hur VV-metoden bäst tillämpas i just din organisation och hur du får till en komplett och väldesignad planering av en beforskning – ett datadrivet utvecklingsarbete. En viktig del av kursen är utbyte med andra utvecklingsorienterade och drivna beforskare i andra organisationer.
Kurs 2: Värdeskapande Vetenskapande (VV) – Komma vidare (våren 2026)
I del 2 kommer du få lära dig mer om hur du sjösätter din planering, vilka utmaningar det innebär och hur du hanterar dessa utmaningar. Du får konkret stöd i att följa medarbetarnas lärande och får sedan hjälp med att analysera effekter av er beforskning med hjälp av AI och andra verktyg. Andra delen bygger på att varje deltagare driver ett implementationsprojekt i skarpt läge, och delar erfarenheter och insikter med övriga deltagare.
– > Efter genomförd utbildning (del 1 och 2) kan du leda din verksamhets vetenskapliga lärande och utveckling.
Hela utbildningen sker löpande under 12 månader och för att kunna delta krävs att du kan avsätta minst 1 timme i veckan för din egen professionella utveckling. Det är en stor fördel om ni är två eller flera personer från samma organisation som deltar. Maxantal för denna utbildningsomgång är 10 personer.
👉 Handledning
-
- Handledning med läshänvisningar och uppdrag via IT-verktyget, LoopMe
- Individuell digital återkoppling på dina reflektioner efter genomförda uppdrag
- Stöd (men ej krav) i att skriva en utvecklingsartikel baserad på LoopMe-data, om du vill göra detta
👉 Intyg
Samtliga deltagare som har genomgått hela utbildningen (del 1 och 2) får ett intyg via LoopMe Group AB.
Kostnad
Varje kurs kostar 5 950 kr per deltagare, exkl. moms
Total kostnad för hela utbildningen (Kurs 1 & 2): 11 900 kr per deltagare, exkl moms
Kostnader för litteratur tillkommer och beställs av deltagarna själva.
Mängdrabatt: Om ni anmäler två kursdeltagare från samma organisation (betalning på samma faktura) får ni 25 % rabatt på hela kurskostnaden.
Obs! För att denna utbildning ska kunna genomföras krävs att alla 10 utbildningsplatser är fyllda.
Tidsperiod
Kurs 1: Värdeskapande Vetenskapande – Kom igång startar den 15 september 2025. Denna kurs omfattar 3 träffar under hösten, samt 2 kortare mellanträffar med övriga kursdeltagare. (Se datum för träffarna under fliken Tillfällen).
Kurs 2: Värdeskapande Vetenskapande – Komma vidare startar i januari 2026. Denna kurs omfattar 3 träffar under våren 2026 samt 2 kortare mellanträffar med övriga kursdeltagare. (Se datum för dessa träffar under fliken Tillfällen).
Missa inte denna unika möjlighet att få expertkunskap kring hur ni kan stärka er organisations utvecklingskapacitet med vetenskaplig metodik.
👉 Kurs 1: Värdeskapande Vetenskapand – kom igång
Utbildningen omfattar 3 digitala halvdagsträffar med följande fokus:
- Den 15 september kl. 14.30 – 16.30
Denna träff har fokus på introduktion, förväntningar, vad deltagarna vill beforska, hur man designar uppdrag mm. Du kommer få påbörja en planering av din beforskning. - Den 6 oktober kl 15.30-16.30
Detta är en kortare mellanträff där deltagarna utbyter erfarenheter. - Den 3 november kl. 14.30 – 16.30
Denna träff har fokus på en modell för uppdragsdesign och lärande på jobbet. Du kommer få hjälp att bli mer konkret i din planering. - Den 24 november kl 15.30-16.30
Detta är en kortare mellanträff där deltagarna utbyter erfarenheter. - Den 15 december kl. 14.30 – 16.30
Denna träff har fokus på fördjupning och reflektion. Du kommer kunna ta del av och inspireras av övriga deltagares planeringar och få hjälp att finjustera din planering.
👉 Kurs 2: Värdeskapande vetenskapnde – komma vidare
Utbildningen omfattar 3 digitala halvdagsträffar med följande fokus:
- Februari (datum ej satt)
Denna träff fokuserar på hur man analyserar data som samlats in i en beforskning. Här får du pröva på dataanalys för första gången, utifrån data insamlad av andra. Du kommer också få praktisk hjälp i att komma igång med datainsamling. - Mars (datum ej satt)
Detta är en kortare mellanträff där deltagarna utbyter erfarenheter. - April (datum ej satt)
Denna träff fokuserar på hur man gör analyser av din egen insamlade data från kollegorna. Du kommer få inspiration och hjälp att analysera din insamlade data. Alla deltagare visar hur deras implementering har gått, vilka utmaningar som har uppstått och hur dessa har hanterats. - Maj (datum ej satt)
Detta är en kortare mellanträff där deltagarna utbyter erfarenheter. - Juni (datum ej satt)
Slutpresentation och diskussion av samlat utfall kring vad våra kollegor lärde sig! Här redovisar varje deltagare lite längre kring allt de lärt sig under hela det gångna läsåret.
Exakta datum bestäms hösten 2025.
👉 Litteratur (*= extra viktig källa)
* Chan, C. K. Y. (2022). Reflection as assessment in experiential learning. In C. K. Y. Chan (Ed.), Assessment for Experiential Learning: Taylor & Francis. pp. 160-191.
Hedström, P., & Ylikoski, P. (2010). Causal mechanisms in the social sciences. Annual Review of Sociology, 36, 49-67.
Hektner, J. M., Schmidt, J. A., & Csikszentmihalyi, M. (2007). Experience sampling method – Measuring the Quality of Everyday Life. London: Sage Publications.
* Lackéus, M. (2021). Den vetenskapande läraren – en handbok för forskning i skola och förskola. Lund: Studentlitteratur.
Lackéus, M. (2023). Work-learn balance – a new concept that could help bridge the divide between education and working life? Industry and Higher Education, 38(2), 177-190.
Lackéus, M. (2024). From EntreComp to EntreAct: Sixteen validated design principles for making people more entrepreneurial In B. Derre & Y. Baggen (Eds.), “Empowering the next generation of entrepreneurial change agents: A design science approach to transforming entrepreneurial education: Springer.
Lackéus, M. (2025). “I have All the Feelings”: Navigating the Emotional and Practical Challenges of Research Method Innovation in Entrepreneurship Education ECSB 3E, May 20-22, Munich.
Lackéus, M., & Sävetun, C. (2025). Designed Action Sampling as a new research method to help build active communities in entrepreneurial education. Entrepreneurship Education & Pedagogy 8(2), 206-239.
Magnusson, A., Lackéus, M., Ohlsson, K., & Holmén, P.-E. (2023). Praktiknära SKA-arbete: En ny modell för ett mer meningsfullt och mer vetenskapligt systematiskt kvalitetsarbete Hässleholms kommun:
Ruona, W. E. A. (2005). Analyzing Qualitative Data. In R. A. Swanson & E. F. Holton (Eds.), Research in organizations: Foundations and methods in inquiry San Fransisco, CA: Berrett-Koehler Publishers. pp. 233-264.
Ylikoski, P. (2019). Mechanism-based theorizing and generalization from case studies. Studies in History and Philosophy of Science, 78, 14-22.
Anmäl dig här!
Denna utbildning har hittills haft ett 100-tal deltagare från följande organisationer:
Informellt lärande:
- CGI
- Coachola AB
- Fryshuset
- Förebildarna
- Interimakademin
- JM Bygg
- Peakvision AB
- Region Västernorrland
- Sveriges Radio
- Volvo
Formellt lärande:
- Bodens kommun
- Borlänge kommun
- Campus Varberg
- Falkenbergs kommun
- Fridaskolorna
- Haninge kommun
- Hässleholms kommun
- Kävlinge kommun
- Linnéuniversitetet
- Luleå Tekniska Universitet
- Lärande i Sverige
- Mälardalens Universitet
- Mölndals kommun
- Nya Skolan
- Praktiska Gymnasiet
- Stockholms stad
- Uddevalla kommun
- Växjö kommun
- Åstorps kommun
- Ängelholms kommun